نسخه چاپی ارسال به دوستان
     دیگر پیش‌خوان‌ها     
     معرفی     
آن سوی بادها
مرتضی کاردر
 
اگرچه گروس عبدالملکیان از  شاعران جوان کشور محسوب می‌شود و سابقهٔ شاعری‌اش هنوز به ده سال نرسیده است، اما در همین مدت اندک به موفقیت‌های قابل توجهی دست یافته است. مجموعهٔ نخست او پرندهٔ پنهان (1381) جایزهٔ شعر کارنامه را از آن خود کرد و مجموعهٔ دومش رنگ‌های رفتهٔ دنیا (1383)جایزهٔ کتاب سال شعر جوان را. همچنین او یکی از برگزیدگان جشنواره شعر فجر سال گذشته بوده و سرو بلورین این جشنواره را به خانه برده است. ادامه...
     از آسمان قهوه‌ای     
نبش‌المقابر
فی شرح الاشعار المعاصر / الثانی
امید مهدی‌نژاد
 
ای‌عاشقان،ای‌عاشقان،دل‌را‌چراغانی‌کنید
ای می‌فروشان،شهر را انگور مهمانی‌کنید
 
امید مهدی نژادعاشق: واله، خل، ر.ک. مورد قبلی
دل: قلب، ر.ک. همان
می‌فروش: فروشندۀ مشروبات الکلی، متصدی بار
انگور: میوه‌ای که از آن مشروبات الکلی تولید می‌کنند ادامه...
     از آسمان قهوه‌ای     
نبش‌المقابر
فی شرح الاشعار المعاصر

امید مهدی‌نژاد
 امید مهدی نژاد
می‌دانم که شما هم مثل ما خیلی روشنفکر هستید و متوجهید که منتقد و شارح در پروسهٔ خلق اثر هنری شرکت دارند و متن هنری برای خودش متنی باز است و طی هر خوانش، بازسرایی می‌شود و از این چیزها.ادامه...
     بی‌مرز     
قصهٔ پریان
میروسلاو هولوب
 
میروسلاو هولوباو خودش یک خانه ساخت،
پی‌اش را،
سنگ‌هایش را،
دیوارهایش را،
سقف بالا سرش را،
دود و دودکشش را،
چشم‌انداز از پنجره‌اش را،
ادامه...
     خلاقیت     
نگارش‌خلاق: صاف‌کردن حنجره
جولیا بل
 
خوب نوشتن درگرو تمرین است. درست مثل ورزش کردن هرچه تمرین‌تان بیشتر باشد کارتان بهتر خواهد بود. اما چگونه می‌خواهید گام اول را در این مسیر بردارید؟ مسیری که غالبا وحشت‌زاست و شما در آن از سویی با کاغذهای سفید مواجهید و از سوی دیگر در جست‌‌و‌جوی کلماتی هستید که بیانگر افکار و احساسات‌تان باشد. شما چند تا ایده دارید و اندکی هم اعتماد به نفس در بیان این ایده‌ها. ادامه...
     یادداشت     
مادری که دسته جمعی به فراموشی سپرده بودیم
سید علی کاشفی خوانساری
 
سید علی کاشفی خوانساریطاهره صفارزاده مادر همهٔ ما بود. این را نه از باب شعر و مبالغه می‌گویم. نه؛ یا ما هنرمندانی که خود را هنرمند دینی نامیده‌ایم، باید خود را بی‌مادر بدانیم و یا آن که اگر قرار بوده مادری داشته باشیم ، مادری جز او نمی‌توانستیم برای خودمان دست و پا کنیم. ادامه...
 
     عکس‌نوشت     
بعد از تماشا بسوزان!
یحیی نطنزی
 
همشهری کین؛ همشهری کین؛ همشهری کین! شصت و هفت سال از اولین اکران شاخص‌ترین فیلم اورسن ولز می‌گذرد، اما جاه‌طلبی‌های چارلز فاستر کین هنوز ادامه دارد و ظاهراً قرار نیست از شدتش کاسته شود. فرقی نمی‌کند سینمادوستی نوآموز باشیم یا سینماپرستی دلباخته یا حتی سینماگری چیره‌دست؛ چرا که در کوچه پس کوچه‌های تاریخ سینما نام هیچ فیلمی به اندازة «همشهری کین» تکرار نشده است و هیچ فیلمی به اندازه این فیلم در فهرست‌های سینمایی برترین‌های تاریخ سینما صدرنشین نبوده است. ادامه...
     بی‌مرز     
داستان یک داستان
شعری از واسکو پوپا
 
واسکو پوپایکی بود یکی نبود داستانی بود

پایانش
پیش از آغازش آمد
و آغازش
پس از پایانش رسید

قهرمانان این داستان
پس از مردن
واردش شدند
و پیش از تولد
خارج شدند
ادامه...
     یک اتفاق ساده     
کلیشه‌های رایج
امید روحانی
 
آنچه «حس پنهان» نخستین فیلم بلند کارگردان مستعد مستندساز ایران (با سابقهٔ تحصیل سینما در آلمان و چند سال تجربه‌اندوزی در تهیهٔ فیلم کوتاه و مستند و بلند با همکاری برادرش مرتضی رزاق کریمی) را دیدنی و قابل تأمل می‌کند به پرداخت و لحن و اجرای متفاوت و هوشمندانه و اغلب خوش‌ساخت فیلم برمی‌گردد که دستمایهٔ روایی‌اش بر اساس یک قصهٔ مستعمل و بارها ساخته شده و تکرار یک رابطهٔ عاطفی مثلثی در یک شکل اجرایی متعارف ما را به فیلمی معمولی و اندکی خسته‌کننده (با توجه به موانع تولیدی فیلم عاشقانه در ایران) می‌رساند. ادامه...

   » بایگانی » پیش‌خوان » آذر 87
     داستانک     
‌مهلت‌‌ - داستانکی از ‌ویل‌ بیکر - ترجمه: اسدالله امرایی
اول‌ از همه‌ وضع‌ هوا را می‌فهمی‌ که‌ عوض‌ شده. آفتاب‌ از پس‌ گرد و غبار معلق‌ توی‌ جاده‌ زردگون‌ می‌درخشد، که‌ زنت‌ همین‌ چند لحظه‌ پیش‌ با ماشین‌ سلیکا دنده‌ چاق‌ کرد و از کنار راهی‌ که‌ به‌ صندوق‌ پست‌ می‌رسید گاز داد و رفت. آسمان‌ طبق‌ معمول‌ آبی‌ بود فقط‌ انگار همه‌ چیز ناگهان‌ مختصری‌ کش‌ آمد بعد دوباره‌ جمع‌ شد. ادامه...
     سینمای ایران     

محتاج قصه نیست گَرَت قصد خون ماست

بیست و هشتم آذر - یحیی نطنزی
در آنونس «آتش سبز» تأکید می‌شود که دومین فیلم بلند سینمایی محمد رضا اصلانی «یکی فیلم ایرانی برای نسل جوان» است. اگر یادتان باشد در دورهٔ قبل جشنوارهٔ فیلم فجر بخشی از سینمایی‌نویس‌ها که اتفاقاً اکثرشان جزء نسل جوان این مملکت محسوب می‌شدند مواضع تند و تیزی علیه این فیلم اتخاذ کردند و کار به جایی کشید که حتی بعضاً با برخورد‌های احساسی پنبه فیلم زده شد و یک موج منفی انتقادی علیه آن شکل گرفت.
ادامه...

     شعر جهان     
مربع و زاویهٔ حاده‌ - دو شعر از اوژن گییوویک
ترجمه: مریم جعفری آذرمانی
هریک از ضلع‌هایت
در آغوش ضلع‌های دیگر است
ترجیحش کجا می‌رود؟
به سمت آن‌که لمسش می‌کند؟
ادامه...
     سینمای جهان     

مارلون براندو؛ استاد بازیگری متدی

بیست و پنجم آذر - کلادیا روت پیربانت
ترجمه: رحیم قاسمیان

در گرماگرم «فصل درخشان» تئاتری برادوی در سال 1946، آگهی خشمگینانه‌ای در روزنامهٔ «نیویورک تایمز» به چاپ رسید که آن را  «الیا کازان» و «هرولد کلرمن» امضا کرده بودند، اما حتی این آگهی هم نتوانست نمایش اجتماعی آنان را در مورد سربازانی که از جبهه‌های جنگ دوم جهانی بازگشته بودند، از شکست تجاری نجات دهد. این نمایش که «کافهٔ رانندگان کامیون» نام داشت پس از فقط سیزده اجرا به ناچار تعطیل شد.
ادامه...

     داستان فارسی     
سر پیچ بعدی ...‌ - داستانی از شیوا مقانلو‌
مرد می‌پرسد «می‌خواهی بروم شهر روزنامه بخرم؟ ... می‌آیی برویم شهر روزنامه بخریم؟»
زن سرش را بلند می‌کند. اسب هم سرش را بلند می‌کند. قهوه‌ای‌اش توی چمن سبز می‌لرزد. پایین می‌اندازد. نشخوار می‌کند. می‌گوید «نه، تو برو.» ادامه...
     شعر جهان     

سپیده‌دمان تو همواره باز می‌گردی

بیست و چهارم آذر - چزاره پاوزه
ترجمهٔ اثمار موسوی‌نیا

شعاع بامداد
با دهان تو نفس می‌کشد
در انتهای راه‌های تهی
چشمان تو فروغی تیره،
قطرات دلنشین صبحدم
بر فراز تپه‌‌های تاریک.
ادامه...

     داستانک     
کُنج‌لب‌ - داستانکی از شیلا بری‌
مترجم: اسدالله امرایی
میلدرد و جسی‌ را انتخاب‌ کرده‌ بودند تا قبل‌ از آوردن‌ جنازه‌ مری‌ آن‌ را ببینند. میلدرد را به‌ علت‌ اینکه‌ از همه‌ بزرگتر بود انتخاب‌ کردند و جسی‌ هم‌ چون‌ از راه‌ خیلی‌ دوری‌ آمده‌ بود. بقیه‌ بچه‌ها هم‌ قرار شده‌ بود تابوت‌ را بیاورند و لباس‌هایی‌ که‌ به‌ تن‌ خواهرشان‌ می‌کنند انتخاب‌ کنند. ادامه...
     سینمای جهان     

اسطورهٔ مدرنی که به قهرمانی مفلوک بدل شد

بیستم آذر - یحیی نطنزی
فرقی نمی‌کند! شیفته و واله جیمز باند خوش‌پوش باشیم و یا وی را ظاهر‌پرستی متجمل بدانیم به هر حال نمی‌توانیم انکار کنیم که مجموعه فیلم‌های جیمز باند محبوب‌ترین،‌ سودآورترین و پرمخاطب‌ترین دنباله‌های تاریخ سینما بوده‌اند و قریب به نیمی از جمعیت جهان حداقل به تماشای یکی از فیلم‌های خوش آب و رنگ این مجموعه نشسته‌اند.
ادامه...

     شعر ایران     
تا برج‌های بلند - صدرالدین انصاری‌زاده
بیدار که شدم
چشمهایش
سرخ سرخ بود
خفاش بیچاره
ادامه...
     تحلیل آثار هنری     

اونیل؛ پیامبر شکست و تراژدی

هفدهم آذر - نورا موسوی‌نیا
در سوم دسامبر 1953، بزرگ‌ترین درام‌نویس امریکایی که جایزه‌ٔ نوبل را برده و سه بار برنده‌ی جایزه‌ٔ پولیتزر شده بود، با تابوتی ساده به خاک سپرده شد. در آن مراسم فقط سه تن حضور داشتند: همسرش، پزشکش و یک پرستار. خواست متوفی چنین بود که هیچ‌گونه مراسمی اجرا نشود. در کنار گور هیچ دعایی یا سرودی خوانده نشد و هیچ‌کس به هنگام خاکسپاری سخنی نگفت.
ادامه...

     رهگذر مهتاب     
... و نیز آن بانو که آینه بود - سید احمد میراحسان
زبان ما آینه است. رؤیاها، کنش‌ها و منش اخلاقی ما آینه است، آن‌گونه که خانهٔ خود را می‌آراییم، آن‌گونه که از دیگری یاد می‌کنیم، آن‌گونه که سوگواری می‌کنیم، ارج می‌نهیم، انصاف به خرج می‌دهیم یا دشمنی می‌ورزیم اینها آینه‌های ما هستند... و واکنش جامعهٔ ادبی و روشنفکری و دینی ما به رخت بربستن طاهره صفارزداه، آینهٔ دیگری است. ادامه...
 
غربت در من - یاسر نوروزی
گزارشی از آخرین گفت‌و‌گو با «طاهره صفارزاده»
می‌گفت: «سهراب سپهری» دقایق آخر گفته بود صدایم کنند. می‌گفت از پای بستر مرگ گفته بود تنها مرا صدا کنند. می‌گفت لحظات آخر به بالینش رفته بود. می‌گفت رفته بود و حرف‌های آخر «سهراب» را شنیده بود. می‌گفت «سهراب سپهری» آن دقایق آخر گفته بود: «...» گفتم: «می‌شه این رو تو مصاحبه بیارم» گفت: «نه. درست نیست». ادامه...
 
و حالا مثلث «سین‌»ها - مجید رضائیان
«سین» دیگری را دوباره باید گفت؛ او از سلام‌فروش بر حذر بود و دیگران را حذر می‌داد، اما به نظرم می‌آید که از سین دیگری به جز سلام درباره‌اش کم گفته‌اند؛ حالا کمی از این سین، یعنی سین سادگی بگوییم تا صفارزاده، طاهر و پاک‌اندیشی‌اش بازخوانی شود نه برای ما که برای نسل فردا. ادامه...
 
شاعر «این‌همه جانِ قشنگ» - پگاه احمدی
با پی‌گیری مسیر شعر نو فارسی از دهۀ چهل به این سو، با شاعری خلاق، متفاوت و پیشرو به نام طاهرۀ صفارزاده مواجه می‌شویم که اگرچه نخستین اثرش را در آغاز دهۀ چهل منتشر کرد، اما عمدتا در دهۀ 50 به شکوفایی رسید. صفارزاده با انتشار مجموعه شعرهایی نظیر طنین در دلتا – 1349، سد ّ و بازوان – 1350 و سفر پنجم – 1356 خلاقیت‌های ویژه‌ای را از خود بروز داد و به سرعت در کانون توجه قرار گرفت. ادامه...
     تاریخ هنر     

نقاشی‌های چاپی ژاپن در قرن هفدهم و هجدهم

سیزدهم آذر - زهره موسوی‌نیا
هنرهای ژاپنی نه از پیوستگی و استمرار سبک‌های هنرهای هندی برخوردارند و نه از تنوع گسترده هنرهای چینی. سیر تکامل هنر ژاپن متأثر از عوامل خارجی گوناگونی بوده است اما در عین این تأثیری،سنت‌های بومی ژاپنی نیز همواره خودنمایی کرده‌اند. در این میان میراث مشرق زمین به ویژه چین به نحو بارزی در تاریخ فرهنگ ژاپنی بازتاب یافته است.
ادامه...

     نقد شعر     

باور کنید من نمونه‌ام

یازدهم آذر - مرتضی کاردر
نزدیک به سی سال از انتشار نخستین مجموعه شعر اکبر اکسیر می‌گذرد. مجموعهٔ نخست او در سوگ سپیداران  (انتشارات امیرکبیر، 1361) یکی از اولین مجموعه‌هایی است که تحت تأثیر مستقیم انقلاب و جنگ سروده شده است. این مجموعه تلفیقی از تجربه‌های مختلف و متفاوت است؛ از تجربه‌هایی در قالب‌های گوناگون مثل غزل و نیمایی و سپید گرفته تا شعرهایی برای کودکان و شعرهای بومی و محلی.
ادامه...

     داستان فارسی     

فرشته گچی

دهم آذر - محسن فرجی
دست انداخت گردنِ صندلی کنارش، گردن کج کرد، از شیشه‌ٔ پشت ماشین به مسیری که رفته بودند نگاه کرد، دنده‌عقب گرفت. بریده بریده گفت آهان. خودشه.
عقب‌تر که رفت دختری که در قاب شیشه‌ٔ پشت ماشین می‌دید نزدیک‌تر شد.
پاترول سفید قدیمی، دختر را پوشاند.
دختر به تردید توی ماشین را نگاه کرد: مشتری‌اید؟
ادامه...

     داستانک     
کی، کی را می‌شناسد؟
دو داستانک از برتولت برشت - ترجمه: علی عبداللهی
آقای کوینر از دو زن دربارهٔ شوهرشان سؤال کرد. اولی این‌طور گفت: «من بیست سال با او زندگی می‌کردم. ما در یک اتاق روی یک تخت می‌خوابیدیم. با هم غذا می‌خوردیم. او از سیر تا پیازِ کار و تجارت خود را برای من تعریف می‌کرد. من با والدین او آشنا شدم و با تمام دوستانش رفت و آمد داشتم. از تمام بیماری‌هایش بیش از آنچه خودش بداند، اطلاع داشتم. من او را بهتر از همهٔ کسانی که او را می‌شناسند، می‌شناسم.» ادامه...
     نقد فیلم     

دعواهای زن و شوهری

هفتم آذر - یان توبَن
ترجمه: اصغر نوری

طرح ماهرانهٔ فیلمنامه، دو مضمون کلاسیک را در 24 ساعت با هم درمی‌آمیزد: مثلث زناشویی (زنی به شوهر بی‌وفایش شک می‌کند) و قصهٔ آشنایی اولیهٔ فردی با راه و رسم زندگی (دختر جوانی اولین تجربه‌های جدی زندگی را از سر می‌گذراند). چند تم دیگر به این دو مضمون اضافه می‌شود تا هجو جان بگیرد، اما نه آن‌قدر که فیلم به هجویه‌ای آموزشی تبدیل شود؛ این تم‌ها عبارت‌اند از شرایط زنان و استبداد اجتماعی و شغلی.
ادامه...

     گفت‌وگو     

تابوکی تریستانوی خود را روایت می‌کند

ششم آذر - گفت‌و‌گو با آنتونیو تابوکی
ترجمه‌: اثمار موسوی‌نیا

فعل «می‌میرد»، در واقع زمان حالی اندکی غریب، انعطاف‌پذیر و انبساط‌یافته است. زمان حالی است که یک ماه تمام به درازا می‌کشد، همان زمان احتضار تریستانو. به دنبال طریقه‌ای بودم که در آن زمان مرگ فقط همان لحظهٔ وصف‌ناپذیری نباشد که در آن تنفس متوقف و جسد ترک گفته می‌شود و ما در جایی دیگر خواهیم بود، اگر جایی دیگر یا زمانی دیگر برای ما وجود داشته باشد. در جستجوی فعلی بودم که نشان دهد که تریستانو در هر صفحه از این کتاب می‌میرد.
ادامه...

     شعر فارسی     

شیطان که می‌گوید

پنجم آذر - ابوالفضل پاشا
شیطان که مى‌گوید ها بروم خودم را
از این بالا پرت کنم پایین
این خانه‌ها که سوسک از آن دل نمى‌کند براى تو
این خوابِ راحت و بى درد سر براى من
ادامه...

     شعر ایران     
در حواشیِ بی‌باران - سید علی میرافضلی
پُر از سایه‌ام
ـ روزهایی که نه آفتابش همان آفتاب قدیمی است
و نه بادهایش همان بادهایی که گُلبرگ را تازه می‌کرد.
..
به طرز عجیبی گرفتار ابرم
ادامه...
     یادداشت     

متأسفم! این سینمای لعنتی، این سینمای کثیف، هنوز نفس می‌کشد.

سوم آذر - سید حمیدرضا قادری
یک مشت خلافکار ایستاده‌اند جلوی چشمتان، از آن دسته آدم‌ها که مطمئنی در عمرشان چند نفری را فرستاده‌اند به ملاقات حضوری با جناب عزراییل، مشروب خورده‌اند و بدمستی کرده‌اند، احیانا هر وقت سر دلشان درد گرفته برای تسکین دردشان، داده‌اند یکی را درسته کباب‌ترکی کنند و از آن دسته آدم‌ها که می‌دانی تا زیر بغل، بله! درست تا زیر بغلشان به خون ملت آلوده است...
ادامه...

 

طراحی سایت، هاست (هاستینگ)، ثبت دامنه - رادکام