سیام بهمن - فتحاله بینیاز روایت شیوهی نگرش اولیهی بشر نسبت به طبیعت، خدا و خود است. در این رمان، تقابل نگرش مذاهب توحیدى، تفکرات علمى و پیشرفتهاى صنعتى دنیاى مدرن باز نمایی میشود. در رمان (The story teller) که با عنوان «مردى که حرف مىزند» ترجمه شده است، تلاش جامعه مدرن براى تغییر جوامع بدوى نیز جاى خاص خود را دارد. این تلاش در واقع گرایش جامعه سرمایهدارى به یکسانسازى انسانهاست؛ امرى به ظاهر پیچیده که حاصلش از خود بیگانگى و بىهویتى است. ادامه ...
بیست و نهم بهمن
بیست و نهم بهمن - عطااله عاشوری از آنجا که مذهب اسلام بر پایهی کلمهی «الله» بنا شده و در قالب کتاب مقدس تجلی یافته است، ادبیات برای درک ارتباط میان هنر و معنویت اسلامی، عرصهای بسیار مهم فراهم میکند. از این رو، ادبیات جایگاه برجسته و ممتازی در میان هنرهای دیگر کسب نموده است. ادامه ...
بیست و هفتم بهمن گاویندینی مارتی - برگردان یحیی نطنزی نظام هالیوود در شرایط کنونی با کنار نهادن هر گونه احتیاطی و بیتوجه به نگرانیها و دلواپسیهای مالی، به نمایش مجموعهای از فیلمهای ضد جنگ روی آورده است که همگی آنها در یک نکته اتفاق نظر دارند: پیروزی به سبک آمریکایی بدون خشونت امکان پذیر نیست. ادامه ...
بیست و پنجم بهمن
بیست و پنجم بهمن - فتحاله بینیاز یکى از ویژگىهاى بعضى از داستانها، تعّین مردمشناختى و اجتماعى آنها است؛ حتى اگر درونمایههاىشان فارغ از زمان و امرى جهانى باشد. از این نمونه است رمانهاى کلاسیک جنایت و مکافات، مادام بوارى و شمار کثیرى از کارهاى نویسندگان مدرنیست همچون فاکنر، آستوریاس، یوسا، کنراد، فوئنتس و دیگران. کیفیت و کمیت این تعّین تعریفناپذیر است ادامه ...
بیست و چهارم بهمن
بیست و چهارم بهمن - دکتر محمد خزائی یکی از مهمترین عوامل شکلدهنده هنر ایران، ارتباط بسیار نزدیک بین هنر و آداب معنوی برگرفته از مذهب میباشد. به عبارت دیگر، یکی از شاخصههای مهم هنر ایرانی، نگاه معنوی هنرمند در اثر هنری خویش است. این نگاه معنوی همواره در طول تاریخ هنر ایران با صورتهای گوناگونی نمایان گردیده است. بسیاری از هنرمندان از مفاهیم عمیق و اندیشههای بلند عرفان اسلامی و حکمت الهی ایران باستان بهره گرفته و جلوههایی از آن را در آثار هنری خویش در قالب عناصری نمادین متجلی نمودهاند. ادامه ...
بیست و یکم بهمن - ای. او اسکات ترجمهی علی مصلح حیدرزاده چیزهای زیادی در ویرایششده، فیلم جدید برایان دیپالما وجود دارد که احتمالا تماشاگران را وحشتزده میکند و باعث غم و غصه آنها میشود؛ یک نوجوان عراقی مورد تجاوز قرار میگیرد و سپس همراه با اعضای خانوادهاش به دست سربازان آمریکایی به قتل میرسد، یک بمب جاسازیشده یکی از شخصیتها را تکهتکه میکند، یک سرباز دیگر توسط شورشیان سر بریده میشود. ادامه ...
بیستم بهمن
بیستم بهمن - رؤیا فتحاله زاده با تأمل در لایههای زیرین اثر، رویکردهای متفاوتی را میتوان یافت که سرانجام همه آنها در نقطه مشترکی به هم میپیوندند، از جمله گیاهشناسی، تطورگرایی، دیدگاههای ژان ژاک روسو و نظریههای مردمشناسانه. البته رویکرد تطورگرا از نظر برخی مردمشناسان رد شده است، اما نظریهای است که برخی از آنها پذیرفتهاند که درستی یا نادرستیاش در این مقاله نمیگنجد. ادامه ...
هجدهم بهمن
هجدهم بهمن - یوسف شیخی اگر رمان را داستانی چند شخصیتی بدانیم که شخصیتهای آن کاملاً پرداخت شدهاند و داستان چیزی نیست جز زندگی این شخصیتها و اگر داستان بلند را تکشخصیتی بدانیم اطلاق عنوان «رمان» به کتاب «عقرب» تا حد زیادی مخدوش میشود؛ چرا که غیر از «مرتضی هدایتی» که شخصیت اصلی داستان است شخصیتهای دیگر چندان پرداخت نشدهاند و این کار نویسنده هم توجیه خاصی نداشته است؛ یا بهتر بگوییم در نهایت خواننده علت خاص این کار نویسنده را در نمییابد و برایش توجیه ناشده است تا عنوان «رمان» را بر آن اطلاق کند. ادامه ...
شانزدهم بهمن
مطالب ارسالی شما شانزدهم بهمن - سعید طباطبایی بانگ خروسخوان که زده شد، همه راویان آثار و ناقلان اخبار خفتند و قصه اینگونه آغاز شد. منوچهر بوالحسن نکامندی که با آواز خروسان بیدار شده بود و هیچ از روایت و قصه و داستان نشنیده بود، و نه به تماشای نقالی نشسته بود و نه قصهگوی دورهگرد دیده بود، راه صحرا در پیش گرفت تا کار صبحگاهی را آغاز کند و لقمه نانی از بهر رفع جوع به چنگ آورد. اما آن روز صبح، جهان نقش دیگری در سر میپروراند و هوا طبع دیگری یافته بود. ادامه ...
پانزدهم بهمن
پانزدهم بهمن - مهرنوش قربانعلی در رویارویی نخست «مثل پارههای بامدادی» مجموعهای پرسشآفرین است، چرا که از آنچه در دههای اخیر به عنوان هنجار آفرینیهای دیگرگون در حیطههای زبانی، فرمی، سبکی طرح شده است؛ در آن اثری نمیبینیم و شاعر با برگزیدن تفردی شعری، سیاق شعری ویژه خود را در پیش میگیرد. از همین روی به «مثل پارههای بامدادی» باید از منظری که شاعر برگزیده؛ نگریست. ادامه ...
چهاردهم بهمن
چهاردهم بهمن - نورا موسوینیا آنچه نویسنده کلاسیک پیش از رعایت هر قانون و قاعدهی دیگری باید در نظر بگیرد، تقلید از طبیعت است. «بوالو» در فن شعر خود میگوید: «حتی یک لحظه هم از طبیعت غافل نشوید.» بنیانگذاران سایر مکاتب نیز ادعای تقلید از طبیعت را دارند؛ برای مثال، «ویکتور هوگو» پیشوای رمانتیسیسم در عین حال که به مخالفت با کلاسیسیسم برخاسته است و میخواهد اساس آن را درهم بریزد، چنین اراده میکند که فرمانروایی طبیعت را مستقر سازد. او میگوید: «پس طبیعت! طبیعت و حقیقت!» ادامه ...
یازدهم بهمن - رؤیا فتحالهزاده اهمیت یونگ در روانشناسی و روانکاوی، به سبب فراتر رفتن از بحث ناخودآگاه فردی فروید است. به باور یونگ، ذهن از دو بخش خودآگاه و ناخودآگاه تشکیل شده است. ناخودآگاه نیز شامل دو بخش است: ناخودآگاه فردی که شامل انگیزهها و امیال درونی است و ناخودآگاه جمعی که ریشه درتاریخ نوع بشر دارد. ناخودآگاه جمعی جایگاه صورت ازلی یا مثالی است. صورت مثالی را نمیتوان به وضوح دید، بلکه به صورت استعاری مثلاً از طریق اسطورهها نمایانده میشود. ادامه ...
دهم بهمن
دهم بهمن - دکتر سید رضی موسوی گادامر با نوشتن کتاب «حقیقت و روش»، پس از «وجود و زمان» هایدگر، برجستهترین کتاب کلاسیک فلسفی را در زمینه هرمنوتیک به نگارش درآورد. پرسشی که گادامر در مقدمه و آغاز کتاب بیان نمود، این است که آیا در علوم انسانی نیز میتوان به یک روش منسجم همچون علوم طبیعی دست یافت و آیا ایجاد یک چارچوب و نظام خاص، نظاممند و سرپیچیناپذیر در روششناسی علوم انسانی به جهت اقتضا و قابلیت درونی آن امکانپذیر است؟ ادامه ...
هفتم بهمن - امید مهدینژاد امروز صبح زود از خواب بیدار شدم. صبحانه را خوردم و با آژانس راه افتادم برای فرودگاه. راننده با خودش قبض نیاورده بود، ولی ما با امیر از این حرفها نداریم. امیر توی فرودگاه منتظر ما بود. من تقریباً آخرین نفر بودم که رسیدم. خانم قهرمانی و مجید و جواد و رودابه و رضا و ناصر و استاد جانفزا منتظر من بودند. امیر کارت پروازها رو گرفته بود. خدا خدا میکردم صندلی من کنار صندلی استاد جانفزا نباشه. همینطور هم شد. صندلی من کنار صندلی رودابه بود. ادامه ...
ششم بهمن
ششم بهمن - محمدرضا آقایا نوشتن خلق معنی میکند. با کنار هم گذاشتن کلمات، معنا را در یک روش جدید، تصاویر جدید و تجربههای جدید خلق میکنیم. کامپیوتر، کروکودیل و نان چه کار میکنند وقتی ما آنها را با هم داریم؟ این تمرین نشان میدهد چگونه با مرتبط کردن چیزهایی که ظاهراً هیچ ارتباطی با هم ندارند، میتوانیم روایتهایی خلق کنیم که قبل از آنها شنیده نشدهاند. ادامه ...
چهارم بهمن
چهارم بهمن - اسماعیل رادپور در 22 اوت 1877 میلادی از پدری سیلانی و مادری انگلیسی در شهر کلومبوِی سیلان (سری لانکا) به دنیا آمد. پدرش در سال 1879، یعنی زمانی که آناندا تنها دو سال داشت درگذشت. کوماراسوامی تحصیلاتش را در دانشگاه لندن ادامه داد و دکترای خود را در رشته زمینشناسی اخذ کرد. وی 24 ساله بود که با اتل ماری ازدواج کرد و پس از مدت کوتاهی به سیلان بازگشت. او علاوه بر شوقی که از آغاز زندگیاش به سرزمین و آیین خود نشان میداد، در هنگام بازگشت به سیلان، شیفته فرهنگ و هنر مشرق زمین شد. ادامه ...
سوم بهمن
سوم بهمن - امانوئل لوی ترجمهی یحیی نطنزی عدهای فاصله گرفتن آلن از خصیصههای ثابت فیلمهای سابقش را دلیل ناکامیهای اخیرش میدادند و عدهای دیگر معتقدند پیری کار خودش را کرده است و هوش و نبوغ آلن این سالها در گذر زمان جای خود را به سستی و رخوتی داده که تأثیرش بر فیلمهایی همچون «خبر داغ» و «رویای کساندرا» مشهود و معلوم است. در این میان اما خود آلن مانند سالهای قبل بیتوجه به ستایشها و نکوهشهای منتقدان همچنان تلاش میکند سنت فیلمسازی خود را بدون وقفه ادامه دهد و هنوز عرقش از فیلم قبلی خشک نشده به سراغ فیلم بعدی برود. ادامه ...
دوم بهمن
دوم بهمن - دکتر سید رضی موسوی رنسانس ادبی و هنری، 200 سال پیش از رنسانس صنعتی و فلسفه عصر مدرن شکل گرفت؛ یعنی قبل از آن که دگرگونیهای علمی و فلسفی پدید آید و اندیشمندانی همچون فرانسیس بیکن و رنه دکارت پا به عرصه وجود گذارند و اندیشههای سوبژکتیویستی و راسیونالیستی دکارت و روششناسی علمی و تجربه گرایی بیکنی در جهان علم تحقق یابد، در عرصه هنر، تحولات ژرف هنری پدید آمده بود ادامه ...