نسخه چاپی ارسال به دوستان
     در چنین روزی...     
شنبه، 31 فروردین 1387
 
خوزه اچه گارای، نمایش‌نامه‌نویس اسپانیایی، در سال 1832 در مادرید متولد شد. به ریاضیات علاقه بسیار داشت و سال‌ها به عنوان استاد ریاضیات در دانشگاه مادرید تدریس کرد. در سال 1868 کتابی منتشر کرد که بیش از شصت نمایش‌نامه را در بر می‌گرفت. ادامه...
     در چنین روزی...     
جمعه، 30 فروردین 1387
 
احمد بن محمد بن ابراهیم بن ابی‌بکر خلکان ملقب به شمس الدین و مشهور به ابن خلکان، مورخ، نویسنده و عالم مشهور قرن هفتم هجری، در سال 698 هجری قمری در اطراف موصل در عراق متولد شد. نزد پدر و استادان موصل فقه و ادبیات آموخت و سپس به مصر و شام سفر کرد و در محضر عالمان عصر حاضر شد و مدتی بعد به تدریس پرداخت. ادامه...
     در چنین روزی...     
پنج‌شنبه، 29 فروردین 1387
 
سیروس شمیسا در سال 1327 در رشت متولد شد. پس از اخذ دیپلم به شیراز رفت و در دانشگاه شیراز پزشکی خواند، اما مدتی بعد تغییر رشته داد و در رشته ادبیات فارسی لیسانس گرفت. همچنین در مدرسه خان «جامع المقدمات» و بخشی از «سیوطی» را خواند.ادامه...
     در چنین روزی...     
چهارشنبه، 28 فروردین 1387
 
یاسوناری کاواباتا، نویسنده‌ی ژاپنی، در یازدهم ژوئن سال 1899 در اوکازا متولد شد. یک‌ساله بود که پدر و دو ساله بود که مادر خود را از دست داد و دوران کودکی خود را در سختی طی کرد. ادامه...
     در چنین روزی...     
سه‌شنبه، 27 فروردین 1387
 
ژان پل سارتر، فیلسوف و نویسنده‌ی فرانسوی، در 21 ژوئن 1905 در پاریس متولد شد. پس از تحصیلات مقدماتی در رشته‌ی فلسفه ادامه تحصیل داد و با ارائه‌ی افکارش، تحت تاثیر فلاسفه‌ی آلمان به ویژه هایدیگر، به یکی از نمایندگان برجسته‌ی فلسفه وجودی در قرن بیستم تبدیل شد. ادامه...
     در چنین روزی...     
دوشنبه، 26 فروردین 1387
 
ولادمیر مایاکوفسکی در نوزدهم دسامبر سال 1893 در روستای بگدای که اکنون مایاکوفسکی خوانده می‌شود متولد شد. در سیزده سالگی همراه خانواده‌اش به مسکو رفت و در پانزده‌سالگی به گروه‌های انقلابی پیوست. ادامه...
     در چنین روزی...     
یک‌شنبه، 25 فروردین 1387
 
ساموئل بکت،  نویسنده ایرلندی، در سال 1906 در حومه برلین متولد شد. در کالج دوبلین زبان و ادبیات فرانسه خواند و در سال 1927 به پاریس رفت. بکت با سارتر و جیمز جویس دوستی داشت و افکار جویس به شدت او را تحت تاثیر خود قرار داده بود. ادامه...
     در چنین روزی...      
پنج‌شنبه، 22 فروردین 1387
 
صادق هدایت، نویسنده‌ی تاثیرگذار ایرانی، در سال 1280 هجری شمسی در تهران و در خانواده‌ای صاحب‌منصب متولد شد. در دارالفنون تحصیل کرد و مدتی بعد به فرانسه اعزام شد تا مهندسی بخواند. ادامه...
     در چنین روزی...     
چهارشنبه، 21 فروردین 1387
 
میرزا ابواحسن جلوه، استاد حکمت و فلسفه‌ی ایرانی، در سال 1202 در گجرات هند در خانواده‌ای ایرانی متولد شد. در هفت‌سالگی به ایران و به اصفهان آمد و زبان و ادبیات عرب، منطق، کلام، تفسیر، حدیث و فلسفه فرا گرفت. ادامه...
     در چنین روزی...     
یک‌شنبه، 11 فروردین 1387
 
اوکتاویو پاز، شاعر مکزیکی در سال 1914 متولد شد. پدربزرگش از نخستین نویسندگانی بود که درباره‌ی بومیان آمریکا می‌نوشت. پدرش روزنامه‌نگار بود و به این شکل، پاز خیلی زود پا به عرصه‌ی ادبیات گذاشت. ادامه...
     در چنین روزی...     
شنبه، 10 فروردین 1387
 
مارسل امه، داستان‌نویس فرانسوی در سال 1902 متولد شد. خانواده‌ای فقیر داشت و به مشاغل گوناگون پرداخت. در 26 سالگی نوشتن را آغاز کرد و در 31 سالگی «مادیان سبزم» را نوشت و مشهور شد. ادامه...
     در چنین روزی...     
جمعه، 9 فروردین  1387
 
ماریو واگاس یوسا در سال 1936 در شهر آرکیپا در کشور پرو متولد شد. نه سال نخست زندگی‌اش را همراه مادرش در بولیوی گذراند و با بازگشت به پرو از نوجوانی با نشریه «لاکرونیا» همکاری کرد. ادامه...
     در چنین روزی...     
پنج‌شنبه، 8 فروردین 1387
 
سرگیی راخمانیف، آهنگ‌ساز و موسیقی‌دان برجسته‌ی روس ، در سال 1873 متولد شد. از کودکی به موسیقی علاقه داشت و با اتمام تحصیلات مقدماتی در پترزبورگ، در آموختن موسیقی استعداد درخشانی از خود نشان داد. ادامه...
     در چنین روزی...     
چهارشنبه، 7 فروردین 1387
 
لودویگ وان بتهوون، آهنگ‌ساز برجسته‌ی آلمانی، در سال 1770 متولد شد. پدرش خواننده بود و نخستین معلم موسیقی‌اش. بتهوون از سال 1787 نزد موتسارت و پس از آن نزد هایدن و دیگران موسیقی آموخت و به عنوان نوازنده‌ی پیانو و مدتی بعد به عنوان موسیقی‌دان به شهرت رسید. ادامه...
     در چنین روزی...     
سه‌شنبه، 6 فروردین 1387
 
دیوید لین، فیلمساز انگلیسی و برنده‌ی دو جایزه اسکار، در سال 1908 در شهر کریدون انگلستان متولد شد. با اتمام تحصیلات مقدماتی جذب حرفه‌ی سینما شد و فعالیت خود را در این حرفه از نوزده‌سالگی با دستیاری فیلم‌برداری و تدوین آغاز کرد. ادامه...
     در چنین روزی...     
دوشنبه،  5 فروردین 1387
 
فریدریش انگلس، نظریه‌پرداز و فیلسوف آلمانی، در 24 مارس سال 1820 میلادی متولد شد. پدرش از صنعتگران آلمانی بود و ثروت هنگفتی برای او به میراث گذاشت. ادامه...
     در چنین روزی...     
یک‌شنبه، 4 فروردین 1387
 
محمد قزوینیمحمد بن عبد الوهاب قزوینی، ادیب و محقق ایرانی در سال 1294 هجری قمری متولد شد. تحصیلات مقدماتی و علوم متداول اسلامی را در شهر تهران فراگرفت. شیخ فضل‌الله نوری و حاج شیخ علی نوری از استادان قزوینی در این دوره بودند. ادامه...
     در چنین روزی...     
شنبه، 3 فروردین 1387
 
عبدالعظیم قریب گرکانی در سال 1258 در روستای گرکان تفرش از توابع اراک متولد شد. مقدمات زبان فارسی و عربی را نزد پدر فراگرفت و برای ادامه تحصیل به تهران آمد. ادامه...
     در چنین روزی...     
جمعه، 2 فروردین 1387
 
میرزا محمدتقی متخلص به بهار در سال 1304 هجری قمری در شهر مشهد متولد شد. کم‌تر از هجده سال داشت که پدرش میرزا محمد کاظم صبوری درگذشت و به فرمان مظفرالدین شاه قاجار، لقب ملک الشعرایی پدر به پسر رسید. ادامه...
     در چنین روزی...     
پنج‌شنبه، 1 فروردین 1387
 
هنریک ایبسن، نویسنده‌ی نوروژی، در بیستم مارس 1828 میلادی به دنیا آمد. کودکی و نوجوانی‌اش در سختی گذشت. به رغم علاقه‌اش به رشته‌ی پزشکی در شعر و ادب چنان استعدادی داشت که جذب ادبیات شد و منظومه «کاتیلینا» را متاثر از انقلاب‌های سال 1848 اروپا نوشت. ادامه...

   » بایگانی » پیش‌خوان » فروردین 87
     سی و یکم فروردین     

هنر قدسی در فرهنگ ایران

سی‌ویکم فروردین
تلخیص عطاءاله عاشوری

برای درک هنر قدسی، باید معنای «امر قدسی» و نیز معنای «هنر» را درک کرد؛ همان هنری که امروز از زندگی بشر جدا شده و به انزوای موزه‌ها گرویده است. البته منشأ صدور امر قدسی، عالم روحانی است که فوق عالم نفس است و نباید با آن اشتباه شود.
ادامه...

     بیست و نهم فروردین     

ارنست همینگوی چگونه با ما سخن می‌گوید؟

بیست و نهم فروردین
علی‌رضا محمودی ایرانمهر

زبان بزرگ‌ترین، پیچیده‌ترین و کارآمدترین ابزار ارتباطی آدمی است. روزنه‌ای برای گریز از تنهایی، بستری برای پیدایش مدنیت و برترین دست‌آورد فرهنگی نوع بشر... تاریخ تمدن و ظهور فرهنگ‌ها حاصل ارتباطات انسانی است که در بستر شکل گرفته‌اند.
ادامه...

     بیست و هشتم فروردین     

وعده دیدار - شعری از آلن سیگر

بیست و هشتم فروردین
برگردان فریده حسن‌زاده (مصطفوی)

مرا وعده‌ی دیداری‌ست با مرگ
هنگامی که بهار روزهای آبی و آفتابی‌اش را باز می‌گرداند.
شاید او دستم را در دستانش بگیرد
و به قلمرو تاریکش بکشاند
ادامه...

     بیست و هفتم فروردین     

امپرسیونیسم

بیست و هفتم فروردین
دکتر سید رضی موسوی

یکی از سبک‌های هنری در تاریخ هنر، سبک امپرسیونیسم (دریافت‌گری) است. این اصطلاح برای نخستین بار از عنوان نقاشی کلود مونه با عنوان «دریافت (امپرسیون) طلوع خورشید» اقتباس شد و همچون بسیاری از نام‌گذاری‌ها، به منظور هجو و استهزا آثار هنری مونه،
به این اثر او اطلاق شد.
ادامه...

     بیست و ششم فروردین     

سیری در بهترین‌ نمونه‌های روسی ادبیات جنگ

بیست و ششم فروردین - رضا نجفی
 تاریخ ادبیات جنگی روسیه کمابیش عمری برابر با تاریخ ادبیات این کشور دارد. می‌دانیم که منظومه‌ی حماسی ایگور که متعلق به سده‌ی 14 میلادی و جزو نخستین آثار ادبی شناخته شده روسیه است و نیز پس از آن آثاری چون «زادونشچینا» یا «قصه نبرد با مامای» آثاری با مضمون جنگی - حماسی بودند.
ادامه...

     بیست و پنجم فروردین     

سایه های عشق الهی بر زمین

بیست و پنجم فروردین
دیوید رودز، ساندار رابرتز
برگردان شیوا مقانلو

پیانو فیلم سیاهی در باب قدرت است: قدرت استیلا در برابر قدرت اراده. جین کمپیون نویسنده فیلم‌نامه و کارگردان فیلم، جایزه‌ی بهترین کارگردانی را در جشنواره‌ی کن 1993 برای این اثر دریافت کرد. آدا، زنی اسکاتلندی و سخت‌اراده، به اجبار پدرش به عقد غریبه‌ای در نیمه‌ی دیگر کره‌ی زمین و در جنگل‌های وحشی و پرباران زلاندنو در می‌آید.
ادامه...

     بیست و چهارم فروردین     

هایکوهای بهاری

بیست و چهارم فروردین
برگردان سید احمد نادمی
 

شکوفه‌های قرمز آلو...
شاخه‌ها با شاخه‌ها به ستیزند
برای بهره‌ای از آسمان
 
ادامه...

     بیست و دوم فروردین     

تجربه زیباشناختی - مسئله محتوا

بیست و دوم فروردین - نوئل کَرول
برگردان علی عامری مهابادی

رویکردِ شناختی مانند رویکردِ تأثیر محور که برای تعیین ویژگی‌های تجربه‌‌ی زیبایی‌شناسی به کار می‌رود، مرتبط با این فکر اصلی است که قلمرو زیبایی‌شناسی، قلمرو دانش یا ادراک حساس با استفاده از حواس یا قوه‌ درک است، زیرا رویکردِ شناختی به تجربه‌ زیبایی‌شناختی فرض می‌دارد که تجربه‌ زیبایی‌شناسی مشتمل بر شناختن اُبژه‌ آن به روشی خاص و عمدتاًً مستقیم است.
ادامه...

     بیست و یکم فروردین     

دعاهای شبانه - شعری از ارنستو کاردنال

بیست و یکم فروردین
برگردان فریده حسن‌زاده (مصطفوی)

خداوندا به سخنان من گوش فرا ده
ناله‌هایم را بشنو
و به شکوه‌هایم اعتنا کن
زیرا تو با دیکتاتورها هم‌دست نیستی
از سیاست‌های آن‌ها حمایت نمی‌کنی
تحت تاثیر تبلیغات آن‌ها قرار نمی‌گیری
و به باند تبه‌کاران نیز تعلق نداری
ادامه...

     بیستم فروردین     

منشی حافظه برشی از رمان حمید صدر

بیستم فروردین - برگردان پریسا رضایی
به محض این‌که اسم فلاک تورم (یا برج آتش‌بار ضد هوائی) یعنی همان هیولای بتونی خاکستری و مرتفعی که سرد و خیس وسط سربازخانه اشتیفت قرارگرفته، به میان می‌آید، قیافه‌ی آقای سوهالت جلو چشمم ظاهر می‌شود که صم و بکم نشسته و نمی‌خواهد لب از لب باز کند. دلیل آن هم شاید این باشد که برج را اول‌بار از پنجره اتاق نشیمن او رویت کردم.
ادامه...

     نوزدهم فروردین     

نقد و تحلیل آثار نقاشی جنبش عینیت نو

نوزدهم فروردین - زهره موسوی‌نیا
در سنت نقاشی غرب، مقوله جنگ از دیرباز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. نمایش فتوحات جنگی و اقتدار شاهان و طراحان جنگ‌های نظامی سنتی بوده که همواره در هنر غرب نمود داشته است. تمدن روم از کهن‌ترین تمدن‌های باستانی بود که به لشکرکشی‌های نظامی می‌پرداخت.  این تمدن در تمامی جنگ‌های خود، هنر را در خدمت نمایش قدرت نظامی خود به کار می‌گرفت. آن‌ها جنگ را به کمک ابزار هنر به نمایش می‌گذاشتند‌.
ادامه...

     هجدهم فروردین     

نقش جنگ جهانی در پیدایش سینمای بومی

هجدهم فروردین - معین ابطحی
اولین چیزی که با شنیدن کلمه جنگ به ذهن می‌رسد، صف‌بندی دو لشکر در مقابل هم است که هر کدام به خاطر دلیل و منطق خودشان حاضرند خون طرف مقابل را بریزند. با کمی دقت می‌توان به این نکته پی برد که این مرزبندی نه‌تنها در افراد و صفوف، که در تمام شئون زندگی کشور و ملت آن دو دسته متخاصم وارد می‌شود و نه‌فقط برای یک مدت کوتاه، و همه چیز را به خودی و دشمن تقسیم می‌کند.
ادامه...

     هفدهم فروردین     

مرگ روی صفحه کاغذ - نگاهی به جهان شاعرانه‌ی بیژن جلالی

هفدهم فروردین - سیروس نوذری
از میان شاعرانی که کوتاه سروده‌اند٬ بیژن جلالی جایگاه ویژه و استثنایی دارد. جلالی را نمی‌توان مانند شاعرانی چون م. آزاد٬ محمد زهری و منصور اوجی از شاخه‌های شعر نیمایی دانست. او شاعری‌ ست که شعر را بیرون از تحولات فرهنگی و هنری ایران آغاز کرده  و این مسیر را -شاید به دلیل نوع شخصیت و منش خویش- تا پایان عمر ادامه داده است.
ادامه...

     یکم فروردین     

سال نو مبارک - طرح از سید محسن امامیان

 

طراحی سایت، هاست (هاستینگ)، ثبت دامنه - رادکام