نسخه چاپی ارسال به دوستان
     به جای یادبود     

دریا و سراب

سید روح‌الله موسوی
 
 
ما را رها کنید در این رنج بى‏حساب
با قلب پاره‌پاره و با سینه‏اى کباب
عمرى گذشت در غم هجران روى دوست
مرغم درون آتش، و ماهى برون آب
حالى، نشد نصیبم از این رنج و زندگى
پیرى رسید غرق بطالت، پس از شباب
از درس و بحث مدرسه‌ام حاصلى نشد
کى مى‏توان رسید به دریا از این سراب
ادامه...

   » بایگانی » پیش‌خوان » خرداد 87
     پنج‌شنبه‌ها     
نادر ابراهیمی
نادر، نادر بود - عبدالله حسن‌زاده آملی
زندگی لحظه به لحظه می‌گذرد. فرصت‌ها می‌آیند و می‌روند زمان راه خودش را می‌رود. من و تو در گذر این زمان باید فرصت‌ها را غنیمت بشمریم؛ و گرنه از دست می‌روند و بازگشتی در کار نیست. برای بهتر ماندن و زندگی زیباتر چشم‌ها را باید شست، جور دیگر باید دید. دهه‌ی شصت به همت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه‌ی علمیه قم کلاس‌های هنری برگزار می‌شد. تعدادی از کلاس‌ها در تهران بود، بیشتر فصل تابستان. تعدادی هم در قم برگزار می‌شد. ادامه...
 
حسین معززی‌نیا
تصادف - حسین معززی‌نیا
طبق عادت هر روزه وارد میل‌باکس می‌شوم تا ای‌میل‌های جدیدم را چک کنم. در بین نامه‌های جدید، نامه‌ای از آقای ناصر رفیع به چشم می‌خورد که پیش از این که بازش کنم، سطر اولش در صفحه‌ی اصلی قابل مشاهده است: «فکر نمی‌کردم یک روز بخواهم این خبر را به کسی بدهم...» بقیه‌ی نامه را هنوز نمی‌توانم بخوانم. ادامه...
 
     بیست و نهم خرداد     

درد کدام وطن؟

بیست و نهم خرداد - ماشا کاله‌کو
برگردان علی عبدالهی

می‌گویی
دشمنات بر این کره‌ی خاکی
لحظه‌ای آرامت نمی‌گذارند
فقط تو یک دشمن راس راستکی داری
برادر من!
آن هم خودتی!
ادامه...
     بیست و ششم     

قطار سوت کشید - داستانی از لوییجی پیراندلو

بیست و ششم خرداد
برگردان اثمار موسوی‌نیا

هذیان می‌گفت. پزشکان گفته بودند نشانه‌ی التهاب مغزی است؛ و همه‌ی همکارانش که دو سه نفری، از آسایشگاه بازمی‌گشتند، جایی که ملاقاتش کرده بودند، همین را تکرار می‌کردند. چنین به نظر می‌رسید که انگار از دادن آن خبر با استفاده از اصطلاحات علمی که چند دقیقه پیش از زبان پزشکان شنیده بودند، به برخی از همکارانی که دیر کرده و سر راه به آن‌ها برمی‌خوردند، دست‌خوش رضایت خاصی می‌شدند.
ادامه...
     بیست و پنجم     

خوشایندِ بی‌واسطه - تحلیل امر والا و امر زیبا از دیدگاه ایمانوئل کانت

بیست و پنجم خرداد
دکتر سید رضی موسوی

پیش از آن‌که تعریف و معنای والایی را از منظر ایمانوئل کانت بررسی کنیم، ناگزیریم چند مفهوم کلیدی را که در بخش تحلیل قوه‌ی حاکمه‌ی زیبایی‌شناختی مورد بحث و گفتگوی کانت قرار گرفته، بازخوانی و تعریف نماییم؛ زیرا توصیف مبحث والایی در رابطه تنگاتنگ با سه مفهوم زیبایی، مطبوع و خیر می‌باشد و مفهوم والایی به ویژه در تعامل با معنای زیبایی تعریف می‌گردد.
ادامه...
     پنج‌شنبه‌ها     
علی‌رضا پورامید
کنسرت‌های تصویری، نمایش‌های صوتی - علیرضا پورامید
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اماکن و مراکزی که به کافه‌ها معروف بودند و البته در آن‌ها موسیقی هم اجرا می‌شد، تعطیل شدند و به اصطلاح امروزیان تغییر کاربری دادند و... اما آن‌چه که هنوز وجود فعال و حیاتی سرشار دارد همانا تفکر و اندیشه موسوم به کافه‌کاباره  است. ادامه...
     بیست و سوم خرداد     

پلیس بد، تبه‌کار خوب

بیست و سوم خرداد - داوود زادمهر
کارگردان هوشمندانه نزدیک بودن نحوه برخورد شخصیت‌ها به لحاظ معکوس بودن جایگاه اجتماعی و موقعیت ذهنی که برای بیننده ایجاد می‌کنند و نیز شیوه روایت را متأثر از هیچکاک انتخاب کرده است. به بیانی بهتر، دسته‌بندی «پلیس بد، تبهکار خوب» و همدل کردن بیننده با تبهکار اخلاقگرا در مقابل پلیس احمق و فاسد متأثر از همین شیوه‌ی روایت است.
ادامه...
     بیست و دوم خرداد     

پدرانی از جنس خوبی، مادرانی از جنس درد

بیست و دوم خرداد - رؤیا فتح‌اله‌زاده
راوی با مردی حرف می‌زند که زمانی عاشقش بوده و حالا این مرد مرده است. اما قبل از مرگ با دختری دیگر ازدواج کرده است. سپس در مورد دنیای سحرآمیز بوها و افسانه‌ها و قصه‌های قدیمی در مورد بو و عطرها حرف زده می‌شود و همه‌ی این‌ها خطاب به یک نفر است؛ آن هم مردی که راوی دوستش داشته.
ادامه...
     بیست و یکم خرداد     

بوی ملایم کنت

بیست و یکم خرداد - کامران محمدی
نگاه مرد رها بود روی میزها و صندلی‌های قهوه‌ای و سیگارهای پشت هم. دود، بالای سرها و لای نور زرد کم‌رنگ ایستاده بود. هر کدام از نویسنده‌ها چیزی می‌گفتند. چشم‌ها زل زده بودند به همدیگر. یکی از نویسنده‌ها رو به روی مرد نشست.
ادامه...
     بیستم خرداد     

گیشه خوب - گیشه بد

بیستم خرداد - علی غبیشاوی
مهسا دانشجوی شهرستانی مقیم تهران، در ترم تابستانی برای اقامت در تهران دچار مشکل می‌شود. پس از جست‌وجوهای فراوان خانه‌ای پیدا می‌کند که شرایط ایده‌آلی دارد. ولی شرط صاحب‌خانه برای در اختیار گذاشتن خانه‌اش این است که ساکنین، حتما باید یک زوج باشند. حال مهسا باید وانمود کند همسر جمشید- دانشجوی سال آخر پزشکی و کارگر پیتزا فروشی - است.
ادامه...
     نوزدهم خرداد     

آوازهای دخترک سرگردان - نگاهی به مجموعه شعر «مثل آوازهای عاشق تو»، سروده‌ی «مژگان عباسلو»

نوزدهم خرداد - محمدرضا شالبافان
نوشتن از مجموعه غزل‌هایی چون «مثل آوازهای عاشق تو» کار دشواری است. نه به واسطه این که مانند «تاریخ وصاف» از زبانی دشوار بهره‌ گرفته‌اند و یا مانند «در جستجوی زمان از دست رفته» روایت آن‌ها سیال و سرگردان است و نه چون مانند مثنوی‌های علی معلم سرشارند از کلمات دایرة‌المعارفی و ارجاعات بیرونی.
ادامه...
     سیزدهم خرداد     

«قرنطینه»‌ای برای مخاطب

سیزدهم خرداد - محمد صابری
عنوان قرنطینه، همواره فضایی بسته و قفس‌مانند را به ذهن متبادر می‌کند؛ فضایی دلگیر و تخدیرکننده که ساکنانش جز به اذن طبیب آب از آب برنمی‌دارند و قدم از قدم. در قرنطینه همه در جایگاه بیمارند و آن‌که ارجح بر همه‌ی ‌بیماران، دست به تجویز می‌زند، نه به تحلیل و کنایه که به وضوح امر به بایدها و نبایدها می‌کند و از همین رهگذر از دیدگاه خود متضمن سلامتی ساکنین قرنطینه و حتی سایرین است.
ادامه...
     یازدهم خرداد     

ریخت‌شناسی داستان‌های عهد عتیق

یازدهم خرداد - رضا نجفی
عهد عتیق و نیز داستان‌هایش را از یک منظر می‌توان ادبیات شمرد؛ اما نه ادبیات به معنای مرسوم آن که مدنظر منتقدان ادبی است. عهد عتیق و به طور کلی کتب مقدس به سبب غایتی که در نظر دارند، معیارهای ادبی را برنمی‌تابند و آن‌جا که نیت ارائه‌ی پیام و رهنمود دارند، گاه از منطق ادبیات عدول می‌کنند. با این حال قصص دینی دست‌کم به سبب قدمت خود، یکی از اصلی‌ترین منابع تخیل ادبی‌اند؛ خواه آن‌ها را باور داشته یا نداشته باشیم.
ادامه...
     نهم خرداد     

شبدر امریکایی

نهم خرداد - علی خرم
اسم من رابرت هاوکینز است. الان ساعت 6:42 دقیقه صبح شنبه 23 می است. تقریبا 7 ساعت پیش، چیزی به شهر حمله کرد. من نمی‌دانم چیست. اگر این نوار را پیدا کردید، در واقع اگر دارید الان آن را می‌بینید، پس احتمالا درباره آن بیشتر از من می‌دانید. هر چه که باشد، برادرم جیسون‌ هاوکینز را کشت، بهترین دوستم هادسون پلات را کشت و مارلنا دیاموند را و خیلی‌های دیگر را.
ادامه...
     هشتم خرداد     

من چه قدر چهره داشتم

هشتم خرداد - علی‌محمد مؤدب
من شک نمی‌برم
به کسی شک نمی‌برم
تنها ز هر بساط
دروغی نمی‌خرم!
ادامه...
     هفتم خرداد     

چهار رویکرد مهم در تعریف تجربه‌ی زیبایی‌شناختی؛ بخش چهارم: رویکرد محتوا محور

هفتم خرداد - نوئل کَرول
برگردان علی عامری مهابادی

در هر صورت به نظر می‌آید که یکی از جنبه‌های تجربه‌ی زیبایی‌شناختی آثار هنری، فراگیر و عمومی است، این که همه تجربه‌های فوق اُبژه‌ای دارند. تمام تجربیات زیبایی‌شناختی هنر محتوایی دارند. این موضوع به نوبه خود نشان می‌دهد که شاید این وضعیت تجربی خاص حداقل تا حدی از جنبه محتوای آن تعریف‌پذیر باشد، از جنبه‌ انواع اُبژه‌هایی که به سوی آن‌ها هدایت می‌شود.
ادامه...
     ششم خرداد     

بهترین نمونه‌های فارسی ادبیات جنگ

ششم خرداد - رضا نجفی
نخستین رمانی که پس از آغاز جنگ ایران و عراق نوشته شد و دست بر قضا به مضمون جنگ پرداخته بود، «زمین سوخته» اثر احمد محمود است. این اثر گزارش‌گرایانه و رئالیستی، حاصل تجربه نویسنده از حمله دشمن به شهر اهواز است.
ادامه...
     پنجم خرداد     

سمبل و معنی

پنجم خرداد - نورا موسوی‌نیا
تمامی زندگی من به عنوان یک هنرمند چیزی جز مبارزه‌ی دائم علیه ارتجاع و مرگ هنر نبوده است. در تابلویی که روی آن کار می‌کنم و اسم آن را گرنیکا خواهم گذاشت، در تمامی آثار اخیرم، من به روشنی و وضوح، هول و دهشت خود را از دار و دسته‌ی نظامی که سراسر اسپانیا را در اقیانوسی از درد و مرگ غوطه‌ور کرده است، بیان کرده‌ام.
ادامه...
     چهارم خرداد     

طوفان در شهر زیبا

چهارم خرداد - علی غبیشاوی
بعد از مدت‌ها که عادت کرده‌ بودیم آثاری سخیف و کم‌مایه را به عنوان فیلم‌های پرفروش و بامخاطبمان بپذیریم، این روزها فیلمی را در سینماهای شهر شاهدیم که به رغم فروش بی‌سر و صدای خود و یافتن تدریجی جایگاهش در بین مخاطبان، از این قاعده مستثناست.
ادامه...
     دوم خرداد     

ای پنجره‌ای که سنگ معنایت کرد

دوم خرداد - زهیر توکلی
سنگ آمد و بی‌درنگ افشایت کرد
ای پنجره شکسته بینایت کرد
اینک تو رهی به باد و باران داری
ای پنجره‌ای که سنگ معنایت کرد
ادامه...
     اول خرداد     

داستان‌واره‌ها و قصص

اول خرداد - رضا نجفی
چنین می‌نماید که اقوام سامی و در میان ایشان به ویژه یهودیان، دلبستگی خاصی به قصه و قصه‌گویی داشته‌اند. یهودیان برای بیان فهم بهتر قوانین آسمانی از قصه‌هایی استفاده می‌کردند که بدان Haggadah می‌گفتند. این قصه‌ها نیتی تذهیبی برعهده داشتند و حتی کتب روت و یونس را جزو Haggadah شمرده‌اند.
ادامه...

 

طراحی سایت، هاست (هاستینگ)، ثبت دامنه - رادکام